Niechanowo i okolice w towarzystwie

Sobota, 11 marca 2017 · dodano: 11.03.2017 | Komentarze 10

Tak się dzisiaj fajnie złożyło, że podczas wycieczki towarzyszyli mi i Grześkowi, p. Jurek oraz Kuba, dobrzy znajomi z Gniezna :) Jako cel obraliśmy miejscowość Niechanowo. Mała wioska położona pomiędzy Gnieznem, a Witkowem, oddalona ok. 16 km od Czerniejewa. Nie ma co ukrywać, jednak obecność Pana Jurka i Kuby była nam dziś bardzo potrzebna, ponieważ ja tych okolic nie znałam wcale, a Grzesiek kojarzył je częściowo. Nasi przewodnicy za to mają te okolice w jednym paluszku i z miłą chęcią podzielili się z nami ciekawostkami w ich temacie. Na spotkanie wyruszyliśmy z Iwna w kierunku Wierzyc...

Grzesiek jak zwykle z aparatem w ręku :) (© anka88)

Do Wierzyc dojeżdżają p. Jurek z Kubą :) (© anka88)

Po powitaniu wyruszyliśmy w kierunku Czerniejewa. Tak sobie jadąc dość spokojnymi drogami dojechaliśmy do miejscowości Żydowo, w której znajdował się Dwór Chełmickich. W dniu dzisiejszym w dworze tym znajduje się siedziba gospodarstwa rolnego.

Dwór w Żydowie (© anka88)

Panowie zajęci dyskusją w temacie... nie mam zielonego pojęcia :)) (© anka88)

Wreszcie dotarliśmy do Niechanowa. A tam w oddali naszym oczom ukazał się kościół, którego zabudowa troszkę mnie zaskoczyła. Kościół jest połączeniem zabudowy drewnianej i murowanej. Od 1776 r. był on cały drewniany, a w roku 1905 dobudowano murowaną część nawy wraz z wieżą. Nie wiem jak wam, ale mi takie rozwiązanie nawet się spodobało.

Kościół p.w. Św. Jakuba w Niechanowie (© anka88)

Fajne połączenie, nie? (© anka88)

Drugim celem zwiedzania Niechanowa był barokowo-klasycystyczny pałac Garczyńskich, w którym obecnie mieści się Ośrodek Zdrowia. W takim pałacu może chętniej bym udawała się do lekarza, chociaż wolę jednak służbę zdrowia omijać szerokim łukiem.

Pałac w Niechanowie (© anka88)

Oprócz kościoła i pałacu Niechanowo posiada jeszcze jeden ważny budynek. Browar Niechanowo (© anka88)

Będąc tak blisko pokusiliśmy się o zwiedzenie jeszcze jednego dworu pochodzącego z 1815 r. w miejscowości Arcugowo.

Dwór w Arcugowie (© anka88)

Wspólna fota trzech kumpli :) (© anka88)

W drodze powrotnej udaliśmy się znów w kierunku Czerniejewa, zatrzymując się przed pałacem Lipskich.

Centrum Czerniejewa w oddali (© anka88)

Moi towarzysze przed Pałacem Lipskich (© anka88)

W Wierzycach pożegnaliśmy się z ekipą gnieźnieńską (dodam tylko, że dojechał do nas także wnuk p. Jurka, Mateusz) i już we dwoje z  Grześkiem wróciliśmy lasem czerniejewskim do domu. Chociaż zaraz... nie tak od razu, bo przecież dotarliśmy do domu drogą okrężną przez Buszkówiec i Glinkę Duchowną. Po drodze załapaliśmy się na piękny zachód słońca.

Zachód Słońca (© anka88)

Kolejna, bardzo udana sobota, spędzona w gronie prawdziwych bikerów :) Chłopaki, dzięki za Wasze towarzystwo, było nam bardzo miło pojeździć w takim składzie.

Do następnego!

rolnik90
| 09:23 czwartek, 16 marca 2017 | linkuj Fajny trip. Zgłaszam akces do takich grupowych wycieczek;-)
A tu proszę coś dla Anety: http://fabrykamemow.pl/memy/263611
| 20:06 niedziela, 12 marca 2017 | linkuj Iiii tam pałac :) jest browar, to najważniejsze ;) i fajna grupowa seta!
| 17:25 niedziela, 12 marca 2017 | linkuj Aneta, raz jeszcze dziękuję za sprostowanie. Tak na marginesie zachowajmy proszę "kulturę wypowiedzi" i nie mieszajmy do tego 4 liter :)
jerzyp1956
| 10:29 niedziela, 12 marca 2017 | linkuj Fajna wycieczka,ładne fotki a ostatnia super wyszła.
| 00:12 niedziela, 12 marca 2017 | linkuj Proponuję Aneto zluzowac gacie ;) Ania podała prawidlowe informacje z wiarygodnego źródła, a to czy Ty polemizujesz z faktami historycznymi nas nie obchodzi. To jest blog rowerowy, a nie historyczny. Bez odbioru.
anetkas
| 23:18 sobota, 11 marca 2017 | linkuj PS Grigor ja uważam, że jeśli ktoś traci czas aby szukać po internecie informacji i przekazuje je i tak błędne to jednak ma znaczenie,bo równie dobrze można sobie pisać to z dupy :) ale to tylko moje zdanie dlatego raczej unikam opisywania takich szczegółów aby nie tracić czasu i uniknąć pomyłek ,bo to raczej już się dokonało :)
| 23:12 sobota, 11 marca 2017 | linkuj Proponuję Aniu czytać dokładnie i ze zrozumieniem, cytuję informacje ze strony która podajesz: "Przy nim znajdują się duże oficyny z początku i końca XIX wieku, w których mieści się obecnie Ośrodek Zdrowia i budynek mieszkalny" Oficyny, czyli budynki należące do kompleksu to nie sam pałac. Gdybyś się trochę rozejrzała, zobaczyłabys tablice informacyjne na ten temat, podobnie jak na temat hrabiostwa które również podajesz błędne.
Co do Garczynskich, spieralabym się gdyż byli oni jednymi z właścicieli. Ostatecznie do wybuchuo IIwojny światowej rządził tym Żółtowski.
| 22:52 sobota, 11 marca 2017 | linkuj Aneta, dane staram się brać ze sprawdzonych źródeł (bynajmniej tak mi się wydaje, że powinny być sprawdzone) i w tym wypadku było podobnie :) Na stronie Niechanowa tak wpisano, proszę odnośnik: http://www.niechanowo.pl/content.php?sid=8540c7ecc3aca48444d904eedd2db3ce&cms_id=318&lang=pl. Jeśli jednak wiesz lepiej to nie sprzeczam się, tym bardziej, że nie jestem rodowitą mieszkanką :) Ale dziękuję za sprostowanie.
| 22:48 sobota, 11 marca 2017 | linkuj Aneta - Najważniejsze, że pałac jest w dobrym stanie i jego pomieszczenia są wykorzystywane, a przez kogo to już dla nas turystów mniej ważne. Ania zapewne info wzięła z neta, bo żadnego przewodnika przy pałacu nie było :-)
anetkas
| 22:35 sobota, 11 marca 2017 | linkuj To moja rodzinna miejscowość, niestety Ania podajesz błędne informacje,nie wiem skąd je masz. Pałac należał do hrabiego Zółtowskiego. A nigdy nie było w nim żadnego ośrodka zdrowia!!! Ośrodek był w budynku obok, od około 5 lat lub więcej nie ma tam nic a sam pałac jest pod kierunkiem OHP.